Ik heb van 1994 tot 1999 Biomedische Wetenschappen gestudeerd met als specialisatie Toxicologie en Pathobiologie. Als student ben ik altijd actief betrokken geweest bij de opleiding en was ik lid van het SOOS, bestuurslid van de MFVN en studentlid van het onderwijsmanagementteam (OMT). Ook was ik als student-assistent betrokken bij het toxicologie-onderwijs. Tijdens mijn laatste stage op de afdeling (neuro)anatomie werd ik gegrepen door de complexiteit van het brein en tot op de dag van vandaag is die fascinatie er nog steeds. Na mijn studie ben ik als promovendus werkzaam geweest op de afdeling Pathologie van het Radboud UMC waar ik me vier jaar verdiept heb in de ziekte van Alzheimer. Na ruim tien jaar werd het tijd om Nijmegen te verlaten en te beginnen aan een nieuw avontuur.

Ik zag een advertentie in de krant dat er in Amsterdam een onderzoeker gezocht werd die zou gaan kijken naar vasculaire veranderingen in de hersenen van multiple sclerose (MS) patiënten. In de herfst van 2003 ben ik gestart aan dit project binnen het MS Centrum Amsterdam (VU) op de afdeling Moleculaire Celbiologie en Immunologie. Na vier jaar succesvol onderzoek lukte het me om een paar grote beurzen ‘binnen’ te halen en werd ik eerst aangesteld als universitair docent en later als universitair hoofddocent. Tijdens deze periode heb ik intensief samengewerkt met diverse onderzoeksgroepen in het buitenland en ben ik een aantal maanden in Montreal werkzaam geweest en reisde ik diverse malen af naar Wenen. In 2012 ging een van de hoogleraren binnen mijn afdeling met pensioen en hij was de coördinator van de eerste onderwijscursus van de opleiding geneeskunde. Ik was al betrokken bij het onderwijs binnen de opleiding Biomedische Wetenschappen aan de VU en had al aangegeven dat ik graag meer onderwijstaken wilde. Gelukkig mocht ik zijn positie overnemen en werd ik steeds meer betrokken bij de bacheloropleiding geneeskunde. Meteen kreeg ik dat jaar een prijs als beste docent van de bacheloropleiding en ik kreeg steeds meer onderwijstaken. Zo verzorg ik al het histologie en celbiologie onderwijs en ik werd lid van de opleidingscommissie.. Ik was ongeveer 30% van mijn tijd kwijt aan onderwijs en de rest besteedde ik aan onderzoek. Ik merkte wel dat het steeds moeilijker werd om en goed onderzoek te doen en goed onderwijs te verzorgen en het werd ook steeds lastiger om mijn onderzoek te financieren; immers 1 op de 10 projectaanvragen wordt gehonoreerd….

Eind zomer 2018 kwam er een nieuwe opleidingsdirecteur die mij benaderde of ik interesse had om hoofd van de bacheloropleiding te worden. Dit zou wel betekenen dat ik een keuze moest maken, of gaan voor onderwijs of voor onderzoek. Inmiddels ben ik ruim 2 jaar werkzaam als hoofd van de bacheloropleiding en combineer dat met het geven van colleges, coördineren van cursussen en ik ben ook nog 1 dag per week betrokken bij MS onderzoek. Tijdens de carrièrebeurs zal ik dieper ingaan op waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt.

Ik hoop jullie 24 maart te zien!

Hartelijke groet,

Jack van Horssen

Jack_van_Horssen.png